Care este rolul ESP-ului și cum funcționează?

Sunt convins că ai auzit până acum, cel puțin o dată, de ESP. ESP-ul este un acronim pentru Electronic Stability Program, pe care îl traduci cu sistem de control electronic al stabilității.

Dacă te întrebi când și de cine a fost inventat acest sistem, atunci mă simt nevoit să-ți răspund. Sistemul ESP a fost inventat de Bosch și Daimler-Benz, iar în 1995 a fost introdus pentru prima dată pe un model de serie. Mai precis pe Clasa S.

ESP-ul folosește un principiu selectiv de frânare a roților și vine ca o completare a ABS-ului (antilock braking system, sistem care previne blocarea roților în timpul frânării).

Sistemul ESP este considerat ca fiind un ansamblu de mecanisme controlat de un computer. Acesta primește informații de la diverși senzori din mașină, iar în cazul în care automobilul se comportă diferit, acesta va da comenzi pentru efectuarea unor acțiuni care să redreseze vehiculul pe direcția de mers.

În funcție de producător, sistemul ESP are mai multe denumiri. Mercedes-Benz îi spune ESP, BMW îl numește DSC (Dynamic Stability Control), în timp ce Subaru îl numește VDC (Vehicle Dynamics Control). Nu denumirea e importantă, ci faptul că toate aceste sisteme fac același lucru.

În prezent, sistemul ESP este obligatoriu în Europa pentru toate mașinile noi, deci dacă ai cumpărat o mașină mai nouă de 2014, aceasta cu siguranță va fi echipată cu sistemul de control electronic al stabilității.

Pentru a putea funcționa în parametri normali, sistemul ESP are nevoie de mai multe componente. Printre ele, senzorii de viteză, sezorul care măsoară rotația, un senzor care măsoară unghiul de virare a volanului și un modulator hidraulic. Toți senzorii trimit informații către o unitate de control (calculator), iar în cazul în care computerul identifică o neconcordață între date, cu ajutorul modulatorului hidraulic, acesta va frâna una dintre roți.

La ce te ajută sistemul ESP? Să presupunem că ataci un viraj cu o viteză mult mai mare. În acel moment, mașina va subvira/supravira (în funcție de anumite condiții). Pentru ca mașina să poată fi controlată în continuare și să rămână pe trasă, ESP-ul va interveni și va frâna una dintre roți, astfel încă tu să o poți redresa. Un alt exemplu ar fi acela în care adrența este redusă, iar tu accelerezi prea tare. Cum toată puterea nu poate fi pusă pe asfalt din cauza aderenței reduse, sistmul ESP va frâna una dintre roți și va face ca mașina să plece de pe loc cu puterea maximă pe care o poate pune pe asfalt în acel moment.

Sistemul ESP poate fi oprit și este recomandat să-l oprești în anumite condiții. Atunci când vrei să ieși din noroi, zăpadă sau nisip. Și ți-aș recomanda să-l dezactivezi și atunci când folosești o roată de rezervă cu dimensiuni diferite. Pentru că în acel moment, senzorii vor transmite informații diferite unității de control. Dar nu uita, că dacă mergi cu o roată de rezervă de alte dimensiuni decât cele normale, trebuie să respecți viteza maximă indicată pe roata de rezervă.

Intervenția sistemului ESP asupra vehiculului va fi afișată și către șofer printr-un martor de bord (o mașină și un drum sinuos). Atunci când acest martor pâlpâie, înseamnă că sistemul intervine și te ajută să corectezi direcția. Dacă martorul este aprins total, înseamnă că sistemul este dezactivat.