Ce sunt mașinile cu pile de combustie pe bază de hidrogen?

În ultimii ani cred că ai auzit și tu vorbindu-se despre mașinile electrice. Tendința e din ce în ce mai vizibilă, și tot mai mulți producători au cel puțin un model electric în gamă. Chiar și Dacia are unul. 

Dar mașinile electrice nu sunt doar cu baterii. Ideea de hidrogen i-a fascinat de mult timp pe inginerii din auto, însă tehnologiile nu au fost mereu atât de accesibile. Nici acum nu sunt, dovadă prețul pe care ar trebui să-l plătești pentru o mașină cu hidrogen. Dar încă n-am ajuns acolo, așa că o luăm încet. 
 
În primul rând, o mașină cu pile de combustie pe bază de hidrogen este o mașină electrică. Un astfel de vehicul va fi alimentat cu hidrogen lichid, iar în urma unei reacții chimice care are loc la nivelul pilei de combustie va genera energie electrică. Odată cu energia electrică, acest proces mai dă naștere unei componente chimice: H2O (apă). Altfel spus, pe țeava de evacuare, în locul gazelor vei vedea apă. 
 
Curentul electric produs de această pilă de combustie pe baza unor reacții chimice este apoi trimis către o baterie. Această baterie este una cu o capacitate de stocare mică, întrucât ea va înmagazina energie doar pentru ca mașina să pornească și să alimenteze consumatorii auxiliari după o perioadă de nefuncționare a motorului sau pentru a susține motorul electric în timpul sarcinilor neașteptate (accelerări bruște)
 
Restul energiei, cea care nu rămâne stocată în baterie va merge direct către motorul electric. Nu există un motor cu ardere internă, ci doar un motor electric. Altfel spus, o astfel de mașină este pur electrică și funcționează pe baza principiului chimic al electrolizei (acest fenomen are loc în pilele de combustie). 
 
 
În acest moment, în România, nu este disponibil niciun model cu pile de combustie pe bază de hidrogen. Totuși, la nivel european, există două modele de serie: Toyota Mirai și Hyundai Nexo. Primul este un sedan de dimensiunile fostului Avensis, iar al doilea este un SUV de clasă compactă. Le poți cumpăra în anumite state din Europa, iar prețurile lor sunt apropiate de cele ale mașinilor electrice cu baterii. 
 
Bineînțeles, un lucru destul de complicat în reprezintă alimentarea lor. Procesul în sine durează cam cât o reîncărcare cu benzină sau motorină, doar că stațiile care vând hidrogen lichid sunt foarte puține ca număr. 
 
Pentru funcționare, hidrogenul este stocat în mai multe rezervoare. Nu vă faceți griji că producătorii s-au gândit la toate, iar rezervoarele sunt omologate după norme speciale. Că doar n-or exploda mai ceva ca petardele în noaptea de Revelion. 
 
De ce nu a prins încă moda mașinilor cu pile de combustie pe bază de hidrogen? În primul rând numărul mic de stații care vând astfel de carburant și în al doilea rând, producția hidrogenului este una dintre cele mai poluante din industrie. Iar scopul tuturor ar fi să reducem poluarea în toate regiunile, nu s-o creștem masiv în anumite zone pentru ca mai apoi s-o scădem cu puțin în centrele orașelor. Probabil că până nu se vor găsi metode pentru a produce hidrogen lichid într-un mod cât mai ecologic, aceste vehicule încă vor rămâne la stadiul de experimente.