Diferențe dintre limitatorul de viteză și diferitele tipuri de cruise control

De multe ori mi s-a întâmplat să aud șoferi care să vorbească despre sistemul numit pilot automat. Și mereu m-am întrebat oare la ce fac ei referire când spun asta.

De câțiva ani buni, producătorii auto au introdus o serie de sisteme de siguranță și asistare menite să scadă numărul accidentelor, dar și să facă viața șoferilor și mai ușoară. Astăzi ne vom axa pe două dintre ele: limitatorul de viteză și sistemul pentru controlul vitezei de croazieră (cruise control)

Le luăm pe rând ca să nu le mai confunde nimeni. Limitatorul de viteză este unul dintre cele mai simple sisteme introduse de constructori și face, fix ce spune: limitează viteza la valoarea pe care tu o alegi. Dacă vrei să mergi cu 70 km/h, setezi sistemul pe 70 km/h și cu de fiecare dată când accelerezi, viteza se va opri la 70 km/h. În cazul unor situații, prin apăsarea puternică a pedalei de accelerație, sistemul se dezactivează. Și când spun situații, mă refer la o posibilă depășire.

Sistemul cruise control este ceva mai avansat și controlează accelerația complet astfel încât, viteza de croazieră setată să rămână la valoarea cerută de șofer. Noile sisteme moderne vin cu o serie de funcții extrem de interesante.

Spre exemplu, există sisteme cruise control inteligente prin care poți seta, pe lângă viteza de croazieră, distanța până la vehiculul din față. Altfel spus, în momentul în care mașina ta se apropie de una din față, sistemul va încetini, astfel încât să păstreze distanța setată de tine. Cum face asta? Prin controlarea sistemului de frânare și, bineînțeles a accelerației.

Există și sisteme capabile să oprească complet și să pornească odată cu traficul. Sistemul se numește Cruise Control Adaptiv cu funcție Stop&Go. Până la anumite viteze, mașina poate urma traficul și poate opri complet. În momentul în care mașina din față pornește, și mașina ta va porni.

Tot sistemul cruise control adaptiv mai poate avea și funcții pentru centrarea mașinii pe bandă. Altfel spus, un alt sistem capabil să controleze direcția va colabora cu cel cruise control, astfel încât mașina să păstreze și banda de rulare.

Da, tehnologiile au avansat atât de mult încât, în anumite situații de trafic, mașina poate accelera, frâna, vira și opri complet. Într-un episod anterior v-am vorbit și despre sistemele autonome de conducere, iar sistemul cruise control adaptiv inteligent este parte componentă a acestora.