Întreținerea farurilor


Întreținerea farurilor


De-a lungul anilor, producătorii au optat pentru diverse soluții în materie de iluminare. De la primele lămpi în care erau montate lumânări cu ceară (da, da, ai citit bine), până la actualele faruri cu LED-uri care folosesc tehnologie matrix și care își adaptează fasciculul de lumină și intensitatea acesteia în funcție de trafic. 


De asemenea, până aproape de finalul secolului trecut, mulți producători foloseau sticla pentru a proteja becurile aflate în far, dar odată cu consumul în masă, materialul a fost înlocuit de plastic. Decizia a fost bună, iar la nivel de mentenanță, lucrurile stau și mai simplu decât ți-ai putea imagina.

În cazul unui bec, producătorul anunță o durată de viață pe care o poți lua drept reper, însă în cazul unui far, nimeni nu-ți poate garanta o anumită perioadă de timp. Pentru că degradarea lor variază de la timpul petrecut pe drum, până la timpul stat în parcare în bătaia directă a razelor solare. 

Știu că își dorești ca mașina pe care o conduci să rămână într-o stare cât mai bună indiferent de vechimea pe care o are. Totuși, mulți șoferi sunt interesați doar ca partea mecanică să funcționeze, și mai puțin partea electrică. Asta până la primul drum noapte în condiții de vreme mai dificile (ploaie, ceață, ninsoare). Pentru că în aceste condiții îți vei dori faruri cu o lumină bună pentru a evita orice pericole. 

Farurile sunt supuse atât fenomenelor meteo, cât și unor fenomene dinamice în timpul mersului (amintesc aici de pietricele, insecte sau materialele antiderapante care lovesc plasticul care protejează becurile). Iar cu timpul, spunem că farurile se mătuiesc. 

Costul unui far nu este de neglijat, doar că, pentru redarea strălucirii lui, poți apela la diverse soluții. Cea mai la îndemână este cea care presupune frecarea plasticului cu o periuță și pastă de dinți. Nimic de spus, pentru că tehnica este bună, doar că odată ce ai făcut asta, mizeria se va aduna mai rapid în microfisurile pe care le provoci prin frecare. 

Cel mai simplu, ar fi să mergi la un service autorizat care îți poate reda strălucirea farurilor. Prețurile variază, bineînțeles, așa că alege în funcție de feedback-ul celorlalți clienți și în funcție de bugetul pe care îl ai. 

Dacă ești unul dintre cei care vor să lucreze acasă, în ultimii ani au apărut o serie de kit-uri pentru polisharea farurilor, iar munca n-are trebui să-ți dea bătăi de cap. 

Mai întâi spală farul cu detergent sau săpun sau orice altă substanță degresantă. De preferat ar fi ca înainte de acest pas să acoperi caroseria din jurul farului cu o folie sau cu bandă de mascare. Practic, izolezi zonele adiacente. 

După spălare poți aplica ceara și poți freca farul (încearcă să n-o faci circular) timp de câteva minute. După aceea, cureți bine farul de resturi și aplici ceara care vine în kit-ul de polish. Pentru ca munca ta să țină și mai mult timp, poți aplica și o folie protectoare transparentă. Astfel, în loc ca plasticul farului să "încaseze" toate loviturile, folia îl va proteja, iar înlocuirea ei durează doar câteva minute. 

Există și soluții mai complicate care implică utilizarea benzilor abrazive (smirghel), însă nu-ți recomand acest lucru decât dacă ești convins că la final nu vei avea un far plin de microfisuri în toate sensurile care să direcționeze lumina chiar și către coroana copacilor. Spre că ai prins gluma. 

Așa cum spuneam anterior, kit-urile pentru polisharea farurilor au devenit din ce în ce mai populare și le poți găsi atât în magazinele dedicate, cât și în supermarket-uri sau online. Prețurile variază și ele în funcție de producător, așa că ai grijă ce alegi și poți încerca să mergi pe experiențele altor cumpărători. 

Indiferent de metoda pe care o alegi pentru recondiționarea farurilor, îți recomand să o faci. Nu doar că drumurile parcurse noaptea nu ți se vor mai părea un coșmar, dar și ceilalți participanți la trafic te vor putea observa mai ușor. Astfel, scapi de posibilele evenimente nedorite.