Rolul uleiului de motor

Rolul uleiului de motor

Dacă ai grijă ca uleiul de motor să fie schimbat la timp, nu vei pierde din performanțele propulsorului și vei consuma în limitele în care te-ai obișnuit. 

Sunt convins că dacă ești șofer și ești atehnic (iar asta nu e o insultă), ai auzit măcar o dată de jojă și de verificarea uleiului de motor. Poate că ai făcut această verificare, poate că nu, dar te-ai gândit vreodată cât de important este acel lichid pe care îl schimbi o dată pe an sau la un anumit număr de kilometri? 

O să-ți spun că dacă rămâi fără ulei de motor nu vei putea parcurge prea mulți kilometri până propulsorul tău o să-și dea duhul. Pentru totdeauna. 

Părțile metalice ale motorului au de suferit sub efectul frecării. Prin frecare se produce căldură, iar dacă elementele nu sunt lubrifiate, atunci totul se traduce prin uzura prematură. Dacă vrei să îți imaginezi ce se întâmplă cu uleiul în motor, atunci poți să te gândești la un schior nautic care, prin schiurile pe care le folosește alunecă mai ușor pe suprafața apei. 

Pe scurt, uleiul reduce efectul de frecare dintre părțile mobile ale motorului tău. Astfel, căldura degajată va fi minimă, iar uzura nu va fi accentuată și se va produce conform calculelor făcute de inginerii producătorului care au proiectat motorul. De asemenea, o lubrifiere bună a motorului nu doar că îmbunătățește performanțele sale, dar și reduce consumul de combustibil. Pe scurt, dacă ai grijă ca uleiul de motor să fie schimbat la timp, nu vei pierde din performanțele propulsorului și vei consuma în limitele în care te-ai obișnuit. 

În același timp, uleiul protejează și împotriva coroziunii, ceea e înseamnă că părțile interne ale motorului nu vor rugini odată cu timpul. Uleiul de motor mai are un rol important, și anume eliminarea impurităților acumulate de-a lungul timpului. De la particule de uzură normală, până la praf sau alte mici impurități care cu timpul ar putea strica motorul. 

Mașinile noi folosesc un ulei cu aditivi, iar în mod normal, circa 70% din componența produsului este ulei, restul de 30% fiind format din aditivi. 

Ce fac acești aditivi? În principiu, aditivii au o serie de proprietăți esențiale. În componența uleiului există aditivi care mențin proprietățile de lubrifiere ale uleiului, există aditivi care se ocupă de curățarea impurităților și a depunerilor, există aditivi anti-spumare care previn formarea spumei și, bineînțeles, aditivi care previn înghețarea uleiului. 

Atunci când cumperi o mașină, producătorul recomandă și un anumit tip de ulei: 5W30, 10W40. Nu-ți bate capul cu ce înseamnă cifrele trecute de producător, ci doar ia în calcul să cumperi uleiul care are aceste particularități. Pentru că prin utilizarea unui ulei recomandat de producător, componentele motorului se vor uza în ritmul normal și vei prelungi viața acestuia. Dacă mergi pe alt tip de ulei, cu timpul vei altera performanțele acestuia, vei provoca uzură prematură și vei fi nevoit să înlocuiești piese. Iar toate aceste lucruri se traduc prin timp pierdut în service și bani mulți. 

Altfel spus, indiferent de cât de nepasionat ești de partea mecanică a mașinii, nu-i chiar atât de dificil să notezi într-un caiet (sau mai bine zis pe telefonul mobil) data și numărul de kilometri când ai schimbat uleiul. Pune-ți un reminder în calendar și peste un an schimbă-l iar. Vei vedea că prelungești viața motorului și scapi și de cheltuielile neprevăzute. De asemenea, pe parcursul anului, verifică nivelul uleiului din motor. E simplu. Ridici joja, o ștergi, o introduci iar în motor, iar apoi o scoți iar. Te uiți pe indicator (există un minim și un maxim), iar dacă nivelul de ulei este între extreme atunci conduci liniștit. E mai simplu decât ți-ai imaginat. Iar dacă ești pasionat de gadget-uri, pot să-ți spun că există o mulțime de aplicații dedicate mașinilor care îți vor aminti că este timpul să schimbi uleiul, să reînnoiești asigurarea obligatorie sau să mergi să faci ITP-ul.